everythinggreen

Vegetariska/veganska (näringsrika) recept, tips & inspiration.

Bovetegröt med hallon.

Kategori: Frukost

 
Du behöver (för en stor portion):
1 dl krossat bovete
2 1/2 dl vatten
Ca 1/2 dl hallon
1/2 krm salt 
1 krm vaniljpulver
Ev kanel eller kardemumma
Ca 2 msk blandade frön (jag använde pumpakärnor, solrosfrön och linfrön)

Gör såhär:
Ha i bovete, vatten, hallon och kryddor i en kastrull och koka på svag värme samtidigt som du rör om. Gröten är klar när den tjocknat, vilket tar ca 5 minuter. Blanda till sist i fröna och rör om. Häll upp i en tallrik och toppa med ex gojibär, hyvlad kokos, sesamfrön, valnötter och agavesirap. Servera med valfri mjölk.


 

Halloumisallad.

Kategori: Lunch/Middag



Du behöver:
Halloumiost
Rädisor
Blandade salldsblad
Grön sparris
Gurka
Majs
Paprika
Cocktailtomater
Pinjenötter
Sojabönor

Gör såhär:
Skär halloumin i mindre bitar och stek i olja i några minuter (var vaksam så att den inte blir för bränd). Hacka resterande grönsaker i mindre bitar och blanda alltihop i en stor skål. Ringla över olivolja, krydda med salt och peppar och avsluta med balsamico och pinjenötter.

Tips! Om du använder frysta grönsaker (ex sojabönor eller sparris) så kan du koka upp vatten som du slår över grönsakerna tills de mjuknat. Då får de en bra konsistens. 


 

Chiapudding med hallon & mango.

Kategori: Frukost

 
Du behöver:
Ca 1 1/2 dl naturell yoghurt
1 msk chiafrön
Ca 1 dl bär (jag använde hallon och mango)
Ca 1 krm vaniljpulver

Gör såhär:
Rör ihop alla ingredienser och ställ i kylen, helst över natten. Rör om igen innan servering och toppa med ex. kokos, gojibär och agavesirap.