everythinggreen

Vegetariska/veganska (näringsrika) recept, tips & inspiration.

Yoghurt/banan/kokosmjölk/jordnötsmör.

Kategori: Frukost

 
 
Du behöver:
1 banan
Ca 1 dl kokosmjölkdryck
1 msk jordnötsmör
1/2-1 msk chiafrön
Naturell yoghurt
Hallon

Gör såhär:
Mosa bananen och blanda med kokosmjölk, jordnötsmör och chiafrön. Om du vill att chiafröna ska hinna svälla så gör detta antingen kvällen före eller någon timme innan servering. Annars går det bra att äta "röran" direkt. Häll upp yoghurt i ett glas, häll på bananröran och avsluta med hallon. Toppa med exempelivs valnötter, rostade kokoschips, agavesirap och myntablad.

Sallad med zucchini, champinjoner och pecorinoost.

Kategori: Lunch/Middag

 
 
 
Du behöver:
Zucchini
Champinjoner
Soltorkade tomater
Blandade salldsblad
Pecorinoost
Persilja
Cocktailtomater

Gör såhär:
Skär zucchinin i skivor, lägg på ett fat och salta lätt. Torka efter några minuter bort överflödig vätska med ett hushållspapper. Skär champinjonerna i skivor och stek tillsammans med zucchinin i olja i några minter tills de fått en gyllene färg. Blanda salladsblad, tomater, zucchini och svamp och lägg upp på en tallrik. Toppa med hyvlad pecorinoost, persilja, olivolja, balsamico och citronsaft. 

Stekta ägg med grönsaker.

Kategori: Lunch/Middag

 
Du behöver:
4 ägg
Ca 70 g bladspenat
Tomater
Ca 1/2 gul lök
1 klyfta vitlök
Salt och peppar
Sesamfrön

Gör såhär:
Hacka löken i strimlor och skär tomaterna i bitar. Stek lök, tomater och spenat i en stekpanna i några minuter tills spenaten har mjuknat. Kläck i äggen och vänta tills vitan har stelnat. Krydda med salt och peppar och strö över sesamfrön.